Zwart mengen

Veel mensen zien zwart als de gemakkelijkste kleur. Nu is zwart in feite geen kleur maar mensen die zich er niet echt in hebben verdiept stappen daar meestal gemakshalve maar overheen.

Maar iedereen geeft toe dat bijvoorbeeld de zwarten die de Amerikaanse kunstenaar Mark Rothko gebruikte op allerlei manieren uitgelegd konden worden. Soms leken ze zwart, soms niet. De lichtval speelde een belangrijke rol. En dat geeft al aan dat het ene zwart het andere niet is.

Zwart uit de tube is vaak wel heel erg zwart.  Ga je er kleuren bij mengen dan gebeurt er bij kleine hoeveelheden helemaal niets en bij grotere hoeveelheden is het geen zwart meer. Er ontstaat iets met een vrijwel onbenoembare kleur. Maar één ding is zeker. Het wordt er meestal niet mooier en zeker niet helderder op. Het levert geen kleuren op waar een kunstenaar veel bewondering voor zal krijgen.  En dan wordt zwart mengen plotseling een interessante bezigheid

Want er zijn meer manieren om aan zwart te komen zonder het uit een tube te knijpen. Bijvoorbeeld door zelf zwart te mengen met bijvoorbeeld de volgende kleurcombinaties:

phtaloblauw met gebrande omber

donkerblauw met gebrande omber

gebrande sienna + phataloblauw

ruwe (ongebrande) omber + phataloblauw

Dit soort mengproducten is nooit echt roetzwart. Maar dit gemengde zwart werkt in het algemeen een stuk plezieriger en het komt op het doek veel prettiger over dan het intense zwart uit de tube.

Dus zelf zwart mengen is dan een prima alternatief. En zit de juiste kleur er voor uw Mark Rothko er nog steeds niet bij? Ga experimenteren. Test verschillende combinaties uit. Kwaad kan het nooit en dit soort oefeningen zijn voor de doorsnee amateurschilder prima leermomenten die veel informatie leveren over de mogelijkheden van het gebruikte materiaal. Iets waren velen helaas en zeker onterecht aan voorbij gaan.

 

 

retarder

Retarder

Retarder wordt niet zo veel gebruikt maar kan buitengewoon handig zijn. Maar waarvoor?

Iedere schilder die met acryl werkt kent het probleem wel van het zeer snel opdrogen van de acrylverf. Dat kan handig zijn. Voor veel kunstenaars is het één van de voornaamste redenen om acryl te gebruiken. Het is al weer snel over te schilderen en het schilderij is direct gemakkelijk te vervoeren. Zeker als we het vergelijken met olieverf.

Maar dat snelle drogen van acryl kent zeker een aantal minpunten.  Zeker als je buiten schildert met een lekker zonnetje erbij is het schilderen met pure acrylverf (eventueel iets met water verdund)  haast niet te doen. Veel kunstenaars die plein air schilderen met acryl kennen het vervelende verschijnsel maar al te goed: De verf begint bij wijze van spreken op te drogen zodra je het uit de tube op je palet knijpt. Verdunnen met water helpt een moment maar de verf wordt er zeker niet prettiger te verwerken door en het helpt maar een paar minuten. Mengen met water helpt ons even maar heeft eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Dus ook dat is niet de oplossing. Maar wat dan wel?

Om dit snelle indroogprobleem de kop in te drukken dient er gebruik gemaakt te worden van een speciaal soort medium voor acryl. Deze medium wordt  retarder genoemd.

Deze retarder is verkrijgbaar bij de betere schildersbenodigdhedenwinkel en daar meestal in het schap bij de verschillende acrylmediums te vinden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toon

Toon of kleurtoon

Een toon (ook wel kleurtoon) of helderheid is is de naam van een kleur ongeacht zijn glans.

 

Zie ook bij de begrippen helderheid en toonwaarde.

 

 

Titaanwit

Titaanwit

Titaanwit maakt deel uit van het basispalet en wordt gekenmerkt door een uitstekende lichtechtheid (ATSM 1)

 

Het is een zeer helder, dekkend wit met een grote kleurkracht. De olkieverf versie heeft een lange droogtijd.

Titaanwit mengt goed en behoudt zijn intensiteit.

Ook als men met acryl werkt komt titaanwit in het basispalet voor. Het heeft een optimale lichtechtheid (ASTM I) en ook de acrylversie dekt uitstekend.

tint

Tint

Tint is de term voor menging van een kleur met wit of zwart.
Het woord geldt ook als verwijzing naar de hoofdkleur van een voorwerp. Het begrip tint dient ook om verwante kleuren te omschrijven: cadmiumrood, vermiljoen en alzarinerood zijn allemaal “roden”.

textuur

Textuur

Textuur geeft de fijnheid of grofte aan van doek, hout of andere ondergrond waarop getekend of geschilderd wordt.
Velen denken dat het belangrijk is dat de werking van de ondergrond tegenover het onderwerp zo gering mogelijk is. Met andere woorden, die ondergrond dient zo glad mogelijk te zijn. Niet is echter minder waar volgens vele kunstenaars die het bewerken van de ondergrond als een belangrijk onderdeel van hun schilderijen zijn gaan zien.

Ondergronden

Een spiegelgladde ondergrond kan voor sommige kunstvormen een fraai resultaat geven. Bijvoorbeeld technieken die op airbrush gebaseerd zijn. Maar die technieken zijn betrekkelijk zeldzaam

Bewuste versterking

Veel kunstenaars gaan de textuur juist versterken. Men smeert allerlei pasta’s, plamuur bij de bouwmarkt vandaan, sierpleisters, verdikkingsmiddelen etc op het doek teneinde dit juist een grillige en onvoorspelbare ondergrond te geven. Soms maakt men gebruik van verschillende technieken die elk weer hun eigen eisen aan de textuur stellen. Sommigen plakken allerlei ondergrondmaterialen op doek zoals bijvoorbeeld verschillende textielvormen.

Het is voor een kunstenaar dus echt wel van belang zijn ondergrond en het effect dat die geeft te kennen teneinde er optimaal gebruik van te kunnen maken.

 

tertiaire kleuren

tertiaire kleuren

De tertiaire kleuren zijn kleuren die ontstaan door het onderling mengen van de secundaire kleuren. tertiaire kleuren zijn in de praktijk vaak donkere kleuren zoals de aardkleuren en allerlei bruinen en grijzen die ontstaan.

De tertiaire kleuren worden ook wel de vuile kleuren genoemd en komen in de praktijk in de natuur veel voor.

 

Terpentine

terpentineAls verdunner is terpentine , de synthetische variant van terpentijnolie.

Terpentine droogt sneller dan terpentijnolie. Het is goed houdbaar. Het is minder schadelijk voor de gezondheid en voor ons Hollanders heel belangrijk, het is veel goedkoper.

Er bestaat voor terpentine ook een geurloze variant.

Terpentijnolie

Terpentijnolie

Terpentijnolie , zie Venetiaanse terpentijnolie. Terpentijnolie kent een uitstekende, beter houdbare synthetische variant, namelijk terpentine.

Terpentine is als verdunner boven terpentijnolie te verkiezen.

Terpentijnolie heeft kankerverwekkende eigenschappen en irriteert de huid. Bij het schilderen altijd tweemaal gedestilleerde of gerectificeerde terpentijnolie gebruiken.

De huishoudelijke variant van de supermarkt laat namelijk een kleverig residu achter, dat sterk vergeelt en de verf plakkerig maakt.

temperen

Temperen

Onder temperen verstaat met in de schilderkunst het mengen van pigmenten met tempera om een bepaalde toon te verkrijgen.

Maak NU kennis met het geld van de toekomst
Zoek op deze site