persbericht geplaatst krijgen. Een paar tips

Belangrijke tips voor het opstellen van persberichten.

Direct, kort en bondig

Maak uw persbericht kort en bondig en kom direct met wat u te melden hebt bbloezl. Uw voornaamste boodschap moet in de eerste zin staan, liever nog in de kop van het artikel. Geen readacteur gaat een helap tekst doorzoeken om te zien wat u nu eigenlijk wilt melden. Voor die tijd ligt u proza al lang in de prullenbak.

Geen oordeel

Het is niet de bedoeling dat u uw product gaat verkopen. Een persbericht moet nieuws bevatten en geen verkoopverhaal. Daar zijn andere wegen voor. Geef ook geen oordelen als “uniek”, “sensationeel” en dergelijke. Ook dat voegt namelijk niets toe en kan zelfs voor irritatie zorgen. Niet doen dus.

Laat zien dat het een persbericht is

Ga uw tekst voor de redactie niet vermommen als een brief of ander proza. Zet er gewoon met een flinke letter boven dat het hier om een persbericht gaat. Werk met gewoon blanco papier, hooguit een logootje ter herkenning maar geen BTW- KvK en andere hier niet ter zake doende gegevens.

Gebruik tussenkopjes

Uw ingezonden materiaal wordt de eerste keer niet aandachtig gelezen, hooguit doorgescand op opvallende teksten. Zorg daarom dat er opvallende tussenkoppen zijn.

Geef nooit instructies

Ga geen instructies bijvoegen, bijvoorbeeld dat het persbericht in zijn geheel integraal overgenomen moet worden. dat maakt de redactie namelijk zelf wel uit. Wilt u alles in de hand houden, plaats dan een advertentie.

Stuur nooit een begeleidende brief

Uw persbericht moet op zich staan en zichzelf verklaren. Een begeleidende brief is volkomen overbodig en zou dan iets moeten gaan worden als: dit is een persbericht! Lees dit! Ook niet doen dus.

Voeg een noot toe voor de redactie

Onderaan het persbericht kunt u onder een kopje “niet voor publicatie” nog opmerkingen toevoegen voor de redactie, bijvoorbeeld een telefoonnummer waar inlichtingen ingewonnen kunnen worden, een verwijzing naar een website met persinformatie, foto’s en dergelijke. Zorg wel dat er foto’s van een redelijk goede kwaliteit klaar staan om op te halen.

Gebruik geen embargo maar een vriendelijk verzoek.

Soms mag nieuws niet te vroeg naar buiten. Een embargo heeft alleen zin als hier een overeenkomst achter ligt maar een redelijke journalist zal zich aan de regels houden.

Adresseer uw persbericht gericht

Richt u persbericht zoveel mogelijk op de juiste redacteur. Informeer desnoods tevoren even wie dat is. Dat voorkomt dat het rond gaat zwerven om uiteindelijk nergens terecht te komen.

Posted in Uncategorized | Leave a comment