Abstracte Kunst

Geschatte leestijd: 3 minuten

abstracte kunstDe Abstracte of ook wel niet-objectieve representatieve kunst genaamd, is zeker geen uitvinding van de twintigste eeuw.

Een aantal van culturen zoals de islamitische en de joodse ontwikkelden door de eeuwen heen een hoge standaard van decoratieve niet-figuratieve kunstvormen wat ondermeer te maken heeft met het al dan niet af mogen beelden van personen vanuit de religie. In vele culturen vinden we vandaag de dag nog allerlei abstracte kunst, die in het algemeen dient als versiering of als een ornament.

Heden ten dage verstaat men onder abstracte kunst in het algemeen een vorm van kunst die voorwerpen niet uitbeeldt in de natuurlijke vorm, maar meer een vorm van kunst die gebruik maakt van vormen en kleuren, die op een meer subjectieve manier worden weergegeven.

Volgens kunstkenners is abstracte kunst de meest zuiverste vorm van kunst zonder een herkenbaar onderwerp. De afbeelding is bij abstracte kunst het onderwerp en niet iets externs dat in die afbeelding is vastgelegd.

Omdat de beweging in de moderne abstracte vormen van beeldhouwen en schilderen zijn ontstaan in Europa en Noord-Amerika tussen onderkennen we 1910 en 1920, een tweetal benaderingen Beide zijn algemeen aanvaard als verschillende stijlen. Het zijn ofwel abstracte beelden die zijn “geabstraheerd” van de natuur tot een punt waar ze niet langer met de werkelijkheid overeenkomen of niet meer herkenbaar zijn ofwel de “zuivere” abstracte kunstvormen, die niet eens meer een verwijzing naar de werkelijkheid pogen te zijn.

Een ander onderscheid dat wel wordt gemaakt is dat tussen de geometrische abstracte kunst zoals we die bijvoorbeeld bij de schilder Piet Mondriaan terugvinden en de abstracte kunst die veel losser van aard is zoals goed te zien is in de werken van Wassily Kandinsky.

Het was Kandinsky, die ooit de stelling poneerde dat “van alle kunsten, de abstracte schilderkunst de moeilijkste was”. Het maken van abstracte kunst vereist volgens Kandinsky namelijk dat je niet alleen goed weet te tekenen en te schilderen maar dat je een verhoogde gevoeligheid voor compositie en kleuren moet hebben, zoals een dichter met taal om kan gaan. Een dichter in kleuren en composities, dit laatste is essentieel. ”

De discussie wat nu eigenlijk abstracte kunst is begon in de avant-garde bewegingen van de late 19e eeuw, zoals het impressionisme, neo-impressionisme en post-impressionisme.

Deze verschillende stijlen van schilderen verminderden het belang van het oorspronkelijke onderwerp en begonnen juist het creatieve proces van het schilderen zelf benadrukken.

Toen kunstenaars in Europa aan het begin van de twintigste eeuw zich vrij braken van de conventionele representatieregels voor kunstvormen, moest daaruit automatisch wel volgen dat figuratieve abstracties, de vereenvoudigingen van de werkelijkheid waarbij elk detail uit herkenbare voorwerpen wordt weggelaten zodat alleen de essentie of een zekere mate van herkenbare vorm, over zouden blijven. Het bood de mogelijkheid tot allerlei variaties van kunstvormen en manieren om tegen het onderwerp en de weergave daarvan uit te kijken.

Met verschillende abstracte stijlen zoals Synchronisme en Orphisme, legde de abstracte kunst steeds meer de nadruk op kleur boven de vorm, waarbij alle gevoelens voor logica geen rol meer speelden.

Een goed voorbeeld van het Amerikaanse abstract expressionisme was Jackson Pollock met zijn “action painting” Hij lekte verf op het doek, spatte verf in het rond en besmeurde doeken met vreemde voorwerpen als “Het penseel”. Ook gooide hij handenvol verf naar het doek. Pollock was een wel heel grote breuk met de figuratieve kunst uit de eeuwen daarvoor.

Na de invoering van simpele softwareprogramma’s die de massa de mogelijkheid gaf om hun eigen foto’s te bewerken, en er mee te spelen tot ze abstract zijn geworden heeft de abstracte kunst meer populariteit gekregen dan ooit tevoren.

Maar zoals iedereen wel een sinterklaasgedichtje kan maken, is niet iedereen in staat een echt gedicht te maken. En het maken van echte gedichten in kleur en vorm is tenslotte toch wat volgens Kandinsky nodig was om echte abstracte kunst te maken en wat de echte talenten schaars maakt.

~~~~~~~| Een artikel van Artikelboer in opdracht van www.amateurschilder.nl |~~~~~~~
Dit artikel mag vrij gebruikt worden zolang er geen wijzigingen worden aangebracht en de links in tact worden gelaten

Aangepast zoeken
Dit bericht is geplaatst in schilderen met de tags , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.