De creatieve briefing is van groot belang als er aan een vorm van marketing wordt gedaan

Geschatte leestijd: 6 minuten

De creatieve briefing is bij vele projecten van groot belang

U moet alles weten!

Waar is een creatieve briefing nodig?  Dat is vanwege de volgende belangrijke reden: Omdat u een succesvolle verkooptekst wil schrijven, is het noodzakelijk dat u zoveel als u maar kunt te weten komt voordat u er aan begint. En dat verzamelen van de benodigde kennis gaat bovendien veel verder dan het lezen van achtergrond materialen, het nog eens nakijken van oude stukken marketing materiaal en het doen van wat vluchtig onderzoek op het internet.

Kruip daarom in het hoofd van uw klant

Begin daarom altijd bij uw klanten zelf. Uiteindelijk moet u als het ware in het hoofd van uw eigen klanten kunnen kijken. Want zij kennen ten slotte hun eigen bedrijf . En zij kennen op hun beurt immers hun eigen klanten weer veel beter dan u dat ooit zult kunnen.

Help eventueel uw klanten met hun creatieve briefing

Als de klanten hun eigen klanten overigens niet goed kennen dan moet u ze duidelijk maken dat dit wel het geval zou moeten zijn. U kunt ze op dat gebied nog het nodige leren. Bijvoorbeeld hoe ze een creatieve vorm van een briefing om de gewenste informatie los te krijgen moet inzetten waardoor ze die kennis wel krijgen. En u wijst op uw eigen briefing. Die werkt immers als voorbeeld van een creatieve briefing.

Goede kennis van zaken en achtergronden is noodzakelijk voor het goed volbrengen van de copywriting (en daarmee dus ook de marketing-) opdracht.

creatieve briefing

Wat is een creatieve briefing?

Een creatieve briefing is een soort van gereedschap dat wordt gebruikt door advertentiebureaus en door de marketingafdeling van een bedrijf of de eventuele creatieve afdelingen die een bedrijf daarnaast kan hebben.

Een voorbeeld van een creatieve briefing

De tekst die hierna volgt is een praktijkvoorbeeld van een dergelijke creatieve briefing.

Mogelijk moet u bepaalde vragen aanpassen aan uw situatie maar de overall vorm blijft wel bruikbaar. Een goede opzet maakt het meestal wel mogelijk om de vragen zowel voor een business to business opzet als voor een business to consumer opzet te gebruiken. Maar twee sets vragen maken is namelijk ook mogelijk.

Een creatieve briefing  is de benodigde tijd zeker waard

Bedenk altijd dat goede informatie die u binnenkrijgt de sleutel is tot een succesvol project, campagne, of marketing programma. Het is dus de moeite waard om er nodige tijd in te steken. En bij een goede briefing met de juiste vragen is het immers mogelijk om de juiste informatie aan een klant te ontlokken. En daarmee bent u namelijk al een stuk verder.

Voorbereiding briefing

Maar een goede creatieve briefing vraagt ook grondige voorbereidingen. U wilt ten slotte goed doordachte antwoorden van uw kant op de mogelijke reacties van uw klant. Kortom, een dergelijke briefing is zeker niet iets wat je even tussendoor doet.  Het is zaak de vragen zo goed en compleet mogelijk te beantwoorden.

De vragenlijst

1. Wat moet er gemaakt gaan worden?

Wat is de beschrijving van hetgeen gemaakt moet worden? Denk aan een advertentie, website, folder , radio script, direct mail, etc.

2. Over welk product, dienst of vergelijkbaar hebben we het hier?

Wat is product het waar de marketing zich hier op richt? (Over wat voor soort producten of diensten in het bijzonder hebben we het hier?).

3. Waarom moet er eigenlijk iets gebeuren?

Wat is het communicatieprobleem dat het materiaal dat gemaakt moet worden,  moet gaan oplossen? (is er bijvoorbeeld sprake van een vorm van angst, is er geen goede positie of moet er opnieuw een bepaalde positie teruggewonnen worden, gaat het om de introductie van een product, om het plaatsen van het product in een bepaalde categorie en noem allemaal maar op.

4. Wat is het niveau van de lezer?

Door wie gaat het het te vervaardigen materiaal gelezen worden? (Vermeld bijvoorbeeld zaken als demografie, titel, functie, verantwoordelijkheid en andere kenmerken van de lezer).

5. Wat is de mening van de huidige klanten over uw huidige product?

Hoe kijken uw klanten nu tegen het product of de dienst aan en waar weten ze die te plaatsen? Hoe weet u dat? Hebt u ze dat gevraagd of is het een eigen indruk?

6. Is er een tweede doelgroep met lagere prioriteit?

Wie vormen de doelgroep die op de tweede plaats komt? Tenminste, als daar sprake van is. Want dat is zeker niet altijd het geval.

7. Welk probleem van de doelgroep gaan we oplossen?

Wat voor problemen binnen het bedrijf gaat het product oplossen voor onze doelgroep? Denk daarbij aan zaken met betrekking tot de efficiëntie, zaken met betrekking tot de winstgevendheid, zaken met betrekking tot de dagelijkse operationele gang van zaken, technische kwesties, etc. Het is namelijk van het grootste belang dat we een probleem van de doelgroep op gaan lossen met ons product.

8. Wat willen we van de doelgroep?

Wat effect willen we bewerkstelligen bij de doelgroep? Willen we dat ze iets gaan kopen? Willen we een telefoongesprek? Moet men de website gaan bezoeken? Zouden ze om meer informatie moeten vragen? Moeten we hun angst nog wat verder verhogen?

9. Wat moeten we ter ondersteuning aanbieden?

Wat kunnen we aanbieden om de gewenste reactie te bereiken?.
(demonstratiemateriaal, een evaluatie van de situatie, verkoopondersteuning, een persoonlijk bezoek, een relevant onderzoeksrapport en dergelijke) .

10. Wat is de allerbelangrijkste boodschap die we over willen brengen?

Wat is de allerbelangrijkste boodschap die we moeten vertellen aan onze doelgroep om het gewenste effect te bereiken? (wees zo precies als mogelijk.)

11. Zijn er voldoende harde bewijzen voor claims?

Wat voor bewijs is er aanwezig om onze claims te ondersteunen? (mogelijkheden en voordelen, aanbevelingen, case studies, etc.)

12. Kan iemand anders een soort gelijk voorstel doen?

Stel dat iemand met een vergelijkbaar voorstel komt, bijvoorbeeld een concurrent. Wat zijn daar dan de consequenties van en is het nodig hierop te anticiperen?

13 Is er techniek nodig om rekening mee te houden?

Zijn er technische kwesties om rekening met te houden? (Bijvoorbeeld een mogelijkheid tot koppelen, besturingssystemen, eisen aan de apparatuur, etc.)

14. Wat moet echt behandeld worden?

Wat voor specifieke zaken die in deze bedrijfstak spelen moeten behandeld worden? (bijvoorbeeld trends of nieuwe ontwikkelingen.)

15 Moet er iets vermeden worden?

Zijn er bepaalde zaken uit de branche die hierbij vermeden moeten worden? Of rond het product? Wellicht met betrekking tot zaken over de concurrentie . Wat is dat bijvoorbeeld?

16. Welke toonzetting is wenselijk?

Welke toonzetting zou het beste werken? (zoals bijvoorbeeld een harde aanpak, serieus, educatief, humoristisch etc.)

17. Wat vindt u goed of sterk aan uw huidige materiaal?

Wat vindt u het goede aan uw huidige materiaal? Waarom vindt u dat het er goed uitziet? En dat het positief overkomt? Wat vindt u van de toon? Wordt de boodschap hiermee overgebracht? Heeft het materiaal meer mogelijkheden mits er iets aan wordt veranderd?

18. Wat vindt u niet goed aan uw huidige materiaal?

Wat vindt u juist niet goed aan uw huidige materiaal? Bijvoorbeeld hoe het er uitziet. Hoe het materiaal  overkomt. Welke toon, of welke boodschap er mee overgebracht wordt. Wat wat er niet mogelijk mee is etc? Want dat kan namelijk interessante informatie geven voor het te vervaardigen materiaal.

19. Welke totaalindruk of uitstraling is wenselijk?

Wat is de totaalindruk die er uit dit te vervaardigen materiaal zou moeten stralen? Bijvoorbeeld hoe het er uitziet en hoe het op anderen overkomt. Welke uitstraling wilt u daarmee bereiken?

20. Wordt het te vervaardigen materiaal gecombineerd?

Wordt het materiaal gebruikt in combinatie met andere onderdelen? (bijvoorbeeld offertes, brieven en dergelijke waarmee aansluiting nodig is)

21. Wat is het gebruik van het te vervaardigen materiaal?

Hoe zal het materiaal gebruikt gaan worden? Bijvoorbeeld online. U kunt het achterlaten bij klanten. Het kan als weggever op handelsbeurzen ingezet worden. Het kan verstuurd worden per post.  En weet u op welk punt in de verkoopcyclus dat gaat gebeuren?

22. Meer commentaar?

Is er nog enig ander commentaar? Wil de klant iets aanvullen? Of nog een punt toevoegen?

Het krijgen van antwoord is niet altijd even eenvoudig

Het is zeker waar dat het krijgen van antwoord op deze vragen niet altijd even eenvoudig is. Daarom het is de beste om zo flexibel mogelijk te zijn met het gebruik van een creatieve briefing.

Vragenlijsten zijn handige hulpmiddelen

U kunt een vragenlijst maken voor uw briefing. En dan uw klant vragen om die in te vullen. U kunt de lijst ook gebruiken om een interview met de klant af te nemen. En u kunt het zelf zo goed mogelijk invullen en het dan achteraf door de klant laten beoordelen en corrigeren. En elke andere tussenvorm die u maar kunt bedenken natuurlijk.

Uiteindelijk moet u het volgende punt goed benadrukken bij uw klanten:  Willen zij meer potentiële klanten en meer verkopen? Dan zullen ze toch actief deel moeten nemen aan het verzamelen van de input.

Samengevat, hebt u nu al de informatie die noodzakelijk is? Dan bent u er klaar voor om daarmee een winnend product voor uw klant te gaan maken.

~~~~~~~| Een artikel van Artikelboer |~~~~~~~ 

 

Dit bericht is geplaatst in e-commerce met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *