Description metatag. Nuttiger dan je zou denken in verband met vindbaarheid

Geschatte leestijd: 2 minuten

Description metatag. Nuttiger dan je zou denken in verband met vindbaarheid

De description metatag geeft een soort korte samenvatting van uw webpagina.

Evenals bij de <title> metatag wordt deze description metatag zichtbaar in de zoekresultaten. Een goed vormgegeven description metatag is dus wel van belang. Eentje die mensen aanmoedigt om op de link te klikken . De description metatag moet een beetje wervend zijn en aanmoedigen om vanuit de zoekresultaten uw website te gaan bezoeken.

description metatagAlgemene vorm

De algemene vorm van de metatag “description” is:

<meta name=”Description” content=”een regel tekst.”>


Het is duidelijk dat op de plaats van “een regel tekst” onze beschrijving komt te staan.

Woorden moeten terugkomen in de tekst

Ook bij de description metatag is het van belang dat u de juiste woorden gebruikt. Woorden die terugkomen in de tekst van de website. Zoekmachines vinden het tegenwoordig belangrijk als dat het geval is. En wel omdat je vroeger bij vrijwel elke zoekopdracht wel op een site met blote dames terecht kwam. Dat is inmiddels, mede door dit soort eisen, wel een stuk verbeterd.

Inhoud van de description metatag

De belangrijkste woorden pikt u uit uw tekst. En met wat voorzetsels, lidwoorden etc maakt u er een mooie lopende zin van. Volgens sommige SEO-goeroes is het van belang dat uw belangrijkste trefwoord vooraan of achteraan in de tekst staat. Omdat dit niet echt vaststaat zijn er  waarschijnlijk hogere prioriteiten. Zo is het beter om te zorgen dat de zin er netjes, leesbaar en verzorgd uitziet. Omdat deze als gezegd in de zoekresultaten terug te vinden zal zijn.

Optimale lengte

Ook over de optimale lengte van de regel van de deze metatag vinden we verschillende meningen. Maar dat dit tussen de 160 en 200 tekens ligt is wel algemeen aanvaard. Inmiddels is dit aantal verhoogd naar 320.  Deze tag komt dus  terug in de zoekresultaten. Daarom is het wel van belang om uw webpagina daar wel zo goed mogelijk te “verkopen”. Zorg met de tekst dat men er naar toe gaat. Het is eigenlijk een soort van copywriting.

Elke webpagina een eigen description metatag

Elke afzonderlijke webpagina van uw website dient dus een eigen, geoptimaliseerde,  description metatag te krijgen. Zorg er dus daarom voor dat deze aanwezig is. En maak dat deze overeenkomt met de trefwoorden van deze pagina. En bij voorkeur daarmee ook nog eens uniek is. Voorkom meermalen dezelfde description op uw site. U suggereert daarmee immers dat er sprake is duplicaten.

Kijk naar de  woorden die u gebruikt in de tekst van de van de webpagina. Zorg er ook voor dat de gebruikte woorden in de tekst van de description metatag  zoveel mogelijk overeenkomen

Heeft u al eens gekeken wat de beschrijvingen op uw webpagina’s zijn? Ze zijn via de rechtermuisknop van de browser meestal vrij gemakkelijk te bekijken.

~~~~~~~| Een artikel van Artikelboer |~~~~~~~
Dit artikel mag vrij gebruikt worden zolang er geen wijzigingen worden aangebracht en de links naar dit artikel blijven bestaan

 

Dit bericht is geplaatst in seo met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.