Een domeinnaam kiezen

Geschatte leestijd: 3 minuten

domeinnaamEen domeinnaam kiezen is nog niet zo simpel

Bent u op zoek naar een goede domeinnaam voor uw website? Maar lukt het niet om iets leuks te bedenken, of als dat dan eindelijk gelukt is, is deze dan al bezet? Het is heel herkenbaar. Overigens is een prima manier om te controleren of uw domeinnaam al bestaat de service van Domeinbalie.nl. Er zijn meer van dit soort zoekservices maar dit is een zeer uitgebreide.

Iedereen, tot uw grootmoeder toe, weet dat het hebben van de goede domeinnaam heel belangrijk is voor een online-bedrijfje. Om maar even de voornaamste voordelen van de juiste domeinnaam op een rij te zetten:

Het geeft aan dat u uw bedrijvingheden serieus aanpakt
Het geeft een stukje geloofwaardigheid aan uw bedijf
Het geeft naamsbekendheid aan uw bedrijf
Het zorgt voor een eigen “identiteit” online, en wordt daardoor ook gemakkelijker onthouden.
Het kan daardoor een prima marketing hulpmiddel zijn.

Een goede domeinnaam voor een gezocht onderwerp kan dus zeker een goede zakelijke investering zijn
en een eigen domein is absoluut noodzakelijk als u serieus online aan de gang wilt gaan. Maar een goede naam vinden, en dan ook nog eentje die nog vrij is, is verre van eenvoudig.
Inderdaad, de meeste korte domeinnamen , bijvoorbeeld van één woord, zijn inmiddels wel in beslag genomen door iemand, of tenminste gereserveerd voor toekomstige verkoop. Hier zijn vijf van dergelijke stappen die u kunt nemen om uw doel met uw domeinnaam te bereiken:

1. Naamsbekendheid (eng. Branding)
Elk bedrijf dient de nodige naamsbekendheid te verkrijgen. Dat geldt ook voor uw bedrijf. Nu, wat bedoelen we daar nu precies mee? Naamsbekendheid is datgene waarmee de mensen, uw potentiele klanten u moeten gaan herinneren. En een domeinnaam is daar uitstekend voor geschikt.

Als uw bedrijf Pietersen heet, en gespecialiseerd is in de verkoop van tuinkabouters, dan zal een domeinnaam als www.pietersen.nl niemand die een tuinkabouter zoekt iets zeggen, maar een naam als www.tuinkabouter-specialist.nl zal niet alleen beter blijven hangen bij uw mogelijke klanten maar zal ook voor een stukje herkenbaarheid zorgen. En tenslotte is een dergelijke naam ook veel beter bruikbaar om gevonden te worden in Google. Dat die “tuinkabouter specialist” uiteindelijk Pietersen heet zal iedereen een zorg zijn.

2. Herkenbaarheid
Ook kunt u een gewone zin als uw domeinnaam gebruiken. Hiermee geeft u al een heel andere uitstraling aan uw website en verhoogt u fors de herkenbaarheid.
Het mogen best vreemde, aandachttrekkende zinnen zijn. Het gaat ons uiteindelijk toch om aandacht. Een naam als www.de-weggelopen-tuinkabouter.nl blijft echt wel hangen. En de kans dat een dergelijke naam al in gebruik is is niet erg groot.

Maar het is natuurlijk wel van belang dat er een relatie naar uw bedrijf is aan te geven. Bijvoorbeeld een zin als www.koe-springt-over-de-maan.nl zal zeker opvallen maar heeft natuurlijk geen enkele relatie met uw tuinkabouters.

3. Opbouwen uit trefwoorden
Veel internet marketing specialisten promoten het gebruik van webadressen die opgebouwd zijn uit trefwoorden die met uw bedrijf te maken hebben. Het voordeel hiervan is, dat het helpt om uw website gevonden te laten worden door zoekmachines. We hebben dat al eerder gezien onder punt 1. Kijk er wel voor uit dat uw webadres geen rariteit wordt, die meer hilariteit wekt dan dat deze echt werkt.

Haal hier uwXML sitemap

4. Verlopen trefwoorden
Websites komen en gaan, en er komen daarmee regelmatig webadressen vrij. Deze zijn gebruikt geweest, en zijn mogelijk al hier en daar bekend. Dit is soms een opmerkelijke bron van goede webadressen.
Een lijst met vrijgekomen webadressen vindt u op bijvoorbeeld op http://www.expireddomains.nl/

5. Kopen
En natuurlijk kunt u altijd nog een domeinnaam kopen. Begin eens met gewoon het webadres In te toetsen dat u zou willen hebben: Er is een vrij grote kans dat u op de website van een zogenaamde “domeinbroker” terecht komt, waar u de door u gezochte naam kunt kopen.
Daarnaast is de webmaster van een site die normaal in gebruik is misschien ook wel geneigd om deze te verkopen. Bijvoorbeeld omdat hij overweegt te stoppen, en op die manier heeft u altijd een voorsprong. Een bijkomend voordeel is dan dat de site bekend is en dat er op internet al naar verwezen wordt. Met andere woorden, er is sprake van bruikbare backlinks.
Kortom, er zijn nog steeds een aantal wegen te bewandelen wanneer u echt op zoek bent naar een goede domeinnaam voor uw bedrijf.

Aangepast zoeken

~~~~~~~| Een artikel van Artikelboer in opdracht van Effective@web |~~~~~~~

Dit bericht is geplaatst in e-commerce met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.