effectieve copywriting kunt ook u leren

Geschatte leestijd: 4 minuten

Effectieve copywriting in 6 vragen

Effectieve copywriting is van groot belang voor iedere internetmarketeer.  Probeert u om iets online te verkopen? Dan moet uw verkooptekst zo goed en effectief mogelijk zijn. Zo goed als maar enigszins binnen uw bereik ligt. U moet de mensen als het ware sturen om  wat u aan het verkopen bent te kopen. En de enige manier om te doen dat is met goede, effectieve copywriting.
effectieve copywriting
Echter, het schrijven van effectieve verkoopteksten is niet eenvoudig. Er zijn echter een aantal vragen die u aan uzelf kunt stellen.  Doe dat als u eenmaal klaar bent met het schrijven van de verkoopteksten.  Bent u klaar bent met uw eigen verkoopteksten? Zorg er dan goed voor dat u nog eens door deze vragen loopt. Gewoon om te zien wat er nog aan uw copywriting te verbeteren valt. Want met effectieve copywriting staat of valt het effect van uw tekst.

1. Is de tekst interessant?

De eerste vraag die u zichzelf moet stellen om uw copywriting te verbeteren is of de tekst wel interessant is. Het doet er niet toe hoe groot het product is. En het maakt niet uit hoe veel voordelen u vermeld hebt in de tekst. Als de tekst namelijk niet interessant is dan zal niemand uw schrijfwerk tot aan het einde lezen. Effectieve copywriting klinkt niet als een saaie analyse van de politiek of de aandelenmarkt .

2. Is de tekst een beetje leesbaar?

Daarna moet u zich afvragen of uw copy een beetje leesbaar is. Dit betekent een paar dingen. Bijvoorbeeld dat u er goed voor moet zorgen dat er geen fouten in de tekst voorkomen. Van wat voor soort dan ook. Het betekent ook dat u er voor moet zorgen dat de woorden kort zijn. Uw zinnen moeten eveneens kort zijn,. Ze moeten korte alinea’s en paragrafen vormen. Liefst met een eigen tussenkop. En de tekst moet bij effectieve copywriting gewoon lekker lopen.

3. Is de tekst wel geloofwaardig?

De derde vraag is: is de tekst geloofwaardig? Wat u schrijft bevat natuurlijk geen beloften die u niet waar kunt maken en die toch niemand gelooft. U wilt natuurlijk dat de tekst indruk maakt op de lezer.  En dat die tekst er voor zorgt dat ze uw product willen hebben . Maar u moet zeker geen waanzinnige beloften doen die de lezer af laten haken. Zelfs als het waar is wat u zegt. Want als het niet geloofwaardig is dan is het nog altijd beter om het allemaal wat af te zwakken. Het kan later dan alleen nog maar meevallen. Effectieve copywriting roept geen vragen en twijfels op bij de klant.

4. Praat uw tekst rechtstreeks tegen de klant?

De allerbelangrijkste content die u waar dan ook op internet kunt zetten is uw verkooptekst. Als uw verkooptekst niet direct gericht is op de klant dan het zal niet erg effectief worden. Alle content die u op het web zet moet rechtstreeks uw klant aanspreken. Dit geldt ondermeer voor het werken met sociale netwerken, artikelen op weblogs, artikelen en alle andersoortige content.

U moet bij effectieve copywriting altijd denken als uw klant. Ga op zijn stoel zitten. Als u denkt als uw klant kunt u direct uw potentiële klanten aanspreken. Dit zal zal leiden naar veel meer omzet voor uw online bedrijf. En dus meer geld op gaan leveren.

De beste manier om te denken als uw klant is u uw ideale klant voor te stellen. Bij voorkeurs compleet met afbeelding. Wanneer u verkoopteksten aan het schrijven bent kunt u denken aan deze ideale klant. Prent u in dat u alleen aan het schrijven bent voor die ene klant. Alleen voor hem. Als u dat doet zult de meest effectieve teksten schrijven. Effectieve copywriting richt zich op de klant en op niemand anders.

5. Pakt de kopregel de lezer direct vast?

Weet de kopregel de lezer niet te boeien? Dan het doet er niet toe van hoe geweldig de rest van de verkooptekst is. U bent wellicht in het bezit van de beste verkooptekst die ooit geschreven is. Maar als uw kopregel zwak is dan zal uw verkooptekst er niet in slagen om klanten te trekken. Zorg er goed voor dat uw kopregel de lezer de tekst in trekt. De kopregel moet de klant er naar laten verlangen om de rest te lezen. De klant enthousiast maken doen we met effectieve copywriting.

6. Sluit de tekst van het artikel aan op de kopregel?

Een kopregel die een beetje in de lucht hangt heeft geen zin. De rest van het artikel moet er goed op aansluiten. Stelt u een vraag in de kopregel? Zorg dan dat de tekst het antwoord bevat. De kopregel trekt uw lezers dus als het goed is het artikel in. Beloon de lezers dan ook voor hun moeite door met goede informatie te komen.

Voldoet het resultaat aan effectieve copywriting?

Is uw tekst klaar? Loop dan de tekst nog eens door met deze vragen in het achterhoofd. Als blijkt dat aan alle vragen is voldaan dan heeft u waarschijnlijk een redelijk effectieve tekst geproduceerd. Is het niet het geval, zorg dan voor de noodzakelijke aanpassingen voor u de tekst online zet.

 

Dit bericht is geplaatst in artikelmarketing, copywriting met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.