Hoe vindt je de “geschikte prijs” voor je product?

Geschatte leestijd: 2 minuten

Geschikte prijs

geschikte prijsHet bepalen van de juiste ofwel de geschikte prijs voor uw product of dienst, zeker als u die op het internet verkoopt, is naast het bepalen van uw marketingkanalen misschien wel de meest cruciale beslissing die u moet nemen.   Want het neerzetten van een geschikte prijs is niet zo eenvoudig als het lijkt te zijn. Als u winst wilt maken dan zal de verkoopprijs uiteraard hoger moeten zijn dan uw kosten maar die geschikte prijs moet wel lager zijn dan wat de markt ervoor betalen wil. En die prijs van de markt is de waarde die uw klanten aan uw product hechten.

Er bestaan uitgebreide technieken om de kostprijs te bepalen. Die technieken moet elke ondernemer beheersen. Welke aanpak het beste is, is afhankelijk van product en prijs en dat is dus onmogelijk zomaar even te zeggen. In het algemeen mag je stellen dat dat de kostprijs afhankelijk is van uw businessmodel. En de meeste geschikte prijs is daar weer van afgeleid.

Geschikte prijs en marktaandeel verwerven

Om snel een marktaandeel te verwerven, vooral met een nieuw product, is het vaak niet verkeerd om een lage prijs te kiezen. Veel lager dan de waarde die de klant er zelf aan hecht. Dat maakt het product voor hem goedkoop.

En het is op zich niet erg om wat geld te verliezen op een product als dit er tegelijkertijd voor zorgt dat het u loyale klanten voor een lange periode op gaat leveren. Een goed bedrijf met oog voor de toekomst streeft niet alleen naar financieel gewin.

Maar hoe bepaalt u dan die periode dat iemand klant bij u blijft?  Zorg dat u uw gebruikelijke klanten goed vasthoud door maatregelen te nemen die moeten garanderen dat uw klanten bij uw product blijven en dat ze ook openstaan voor uitbreidingen en aanvullingen op dat product. De lage prijs waarop men bij u binnenkomt kan vaak voor een eerste positieve indruk zorgen (Men heeft waar voor zijn geld gekregen) die lang blijft hangen. Want zoals voor bijna alles geldt: “De eerste indruk is van groot belang”,

Geschikte prijs en aantrekkingskracht

Uw product dient een dusdanige aantrekkingskracht te hebben dat de klant het gewoon niet kan laten schieten. U moet ervan overtuigd kunnen zijn dat als men eenmaal klant bij u geworden is, dat men niet meer zal gaan kijken naar alternatieven bij uw concurrenten. Als men het product nodig heeft moet men automatisch aan u gaan denken, dan bent u goed bezig.

Een andere manier om te zorgen dat klant terugkomt is om te zorgen voor een buitengewoon goed product tegen een goede prijs. De klant zal regelmatig terugkeren om te zien of er mogelijk een nieuw of aanvullend product van dezelfde kwaliteit verschenen is.

Een tactiek die we tegenwoordig nogal eens zien toegepast is het leveren van een goedkoop product met dure noodzakelijke accessoires waar geen alternatief voor is. Denk aan de goedkope printers met peperdure speciale inktpatronen of tonercassettes. Aan goedkope stofzuigers met dure stofzuigerzakken van een voorgeschreven model. Aan een goedkoop scheerapparaat met dure mesjes die nergens anders passen. Ook hier een eerste positieve indruk met een lage prijs die later dubbel en dwars wordt terugverdiend.

Dit bericht is geplaatst in e-commerce met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.