Optin en optuit

Geschatte leestijd: 2 minuten

optin

optin

Als u op een website komt omdat u interesse heeft in een bepaald product, het onderwerp van de site, nieuwe ontwikkelingen en dergelijke dan heeft u vaak de mogelijkheid om u in te schrijven (to optin) op een nieuwsbrief.

Als u hier uw naam en emailadres opgeeft is dat de eerste inschrijving die u doet. Maar om te voorkomen dat er later misverstanden gaan ontstaan zal de software achter het formulier u een email sturen met het verzoek om te bevestigen dat u die nieuwsbrief echt wilt ontvangen.

In het mailtje dat u ontvangt is dan een ingewikkelde lijkend emailadres opgenomen (meestal enkele tientallen willekeurige tekens om een uniek adres te maken) en al u daarop klikt dan is uw inschrijving definitief bevestigd.

Een dergelijk “Optin” systeem zoals het wordt genoemd is bedoeld om de eigenaar van de website te beschermen tegen mensen die hem ervan beschuldigen dat ze ongewenste email verzenden. Hij kan altijd aantonen dat u expliciet om toezending gevraagd hebt. Optin wordt daarom steeds meer een vanzelfsprekende zaak

Voor alle partijen is optin de beste manier van handelen en de meeste emailprogramma’s ondersteunen optin en optout automatisch zodat we er geen omkijken naar hebben.

Als u later email gaat ontvangen, bijvoorbeeld die nieuwsbrief dan zult u daar in het algemeen een soortgelijke link aantreffen als die u in uw bevestigingsmailtje bij uw optin hebt aangetroffen.

Dit is uw “Optout” link. Door hierop te klikken geeft u aan dat u verder geen email meer wenst te ontvangen. Meestal komt u op een webpagina waar u vaak nog een keer moet bevestigen inderdaad geen mail meer te willen. Soms gaat het zelfs volautomatisch.

Dit soort optin en optout functionaliteiten zijn redelijk standaard in de meeste emailprogramma’s waar u op internet op in kunt schrijven.

Ga niet aan de gang met zelf aangemaakte emaillijstjes. Niet alleen is het een heel gedoe en kunt u bij grotere lijsten gezeur met uw internetprovider verwachten, maar u loopt ook nog het risico aangeklaagd te worden voor spamming. Een abonnement op een goede emailprovider kost de kop niet en u kunt er voor uw emailmarketing heel veel plezier aan beleven.

Aangepast zoeken
Dit bericht is geplaatst in emailmarketing met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.