Publiceren van een nieuwsbrief biedt meer dan menigeen denkt. Ook nu nog

Geschatte leestijd: 3 minuten

Publiceren van een nieuwsbrief

Het publiceren van een nieuwsbrief blijft een geliefde bezigheid. Op internet komen we op bijna iedere site tegenwoordig wel een mogelijkheid tegen om ons te abonneren op een nieuwsbrief. Omdat dit leidt natuurlijk onvermijdelijk  tot een overdosis aan nieuwsbrieven in onze emailpostbus. En daarom zijn veel mensen er voorzichtig mee geworden. Ze geven hun emailadres niet snel meer uit handen. Zeker niet alleen om een nieuwsbrief te ontvangen.

Uitgeven van een nieuwsbrief blijft populair

Toch blijft het publiceren van een nieuwsbrief populair bij webeigenaren. Immers, het internet is één van de weinige mogelijkheden om zonder product geld te verdienen. Het is mogelijk zonder zelfs maar één eigen product te hebben.

U kunt geld verdienen als affiliate

U stuurt regelmatig een nieuwbrief rond met uw aanbiedingen, of met aanbiedingen die u doet als affiliate om commissies te vangen en dergelijke. Ook betaalde advertenties van derden behoren tot de mogelijkheden als het bereik groot genoeg is. Want het klantenbestand moet heel groot zijn wil een nieuwsbrief effectief zijn.

Niet veel klanten gaan uw nieuwsbrief openen

Het publiceren van een nieuwsbrief kan echter ook als doel hebben om onze klanten periodiek te informeren. Dat moet dan wel informatie zijn die de klant ook zonder meer kan missen. Want reken op niet meer dan 10% van uw klanten die uw nieuwsbrief ook daadwerkelijk gaat openen. Laat staan dat men die gaat lezen. Het publiceren van een nieuwsbrief is meer iets voor leuke weetjes dus.  En handig voor het leveren van achtergrondinformatie.

Advertenties van derden

Wat we wel kunnen doen is deze nieuwsbrief te voorzien van advertenties van derden. En dan onder de voorwaarde dat uw nieuwsbrief ook naar deze partijen verzonden zal worden. Zo dat deze daarmee weer eens bij een nieuwe groep onder de aandacht gebracht zal worden.

Het Publiceren van een nieuwsbrief is voordelig

Publiceren van een nieuwsbrief

Er is dus het nadeel van het geringe aantal mensen dat uw nieuwsbrief gaat lezen. Die wordt trouwens ook wel ezine of emailmagazine genoemd vanwege de naam nieuwsbrief.   Maar een nieuwsbrief via email heeft natuurlijk het enorme voordeel van de lage kosten. Het publiceren van een nieuwsbrief kost nauwelijks direct geld. En niet alleen de kosten liggen lager.  Ook de hoeveelheid tijd die er in gestoken moet worden is minder. Deze ligt beduidend onder wat nodig is voor een papieren versie.

Gebruik een autoresponderservice

De handigste manier bij het publiceren van een nieuwsbrief is om gebruik te maken van een autoresponder service. Voorbeelden zijn  Aweber of Mailchimp. Zij bouwen automatisch en volgens de regels een mailinglist voor u op. En die kunt u gebruiken om uw mail te versturen.

Al met al blijft het aanbod groot

Al met al is het niet zo vreemd dat het aanbod aan nieuwsbrieven dus zo groot is. En wellicht is een eigen nieuwsbrief toch ook voor u de moeite waard. Heel belangrijk is de aantrekkelijkheid van het onderwerp van de email waarmee u uw nieuwsbrief aankondigt. Dat onderwerp bepaalt namelijk uiteindelijk of uw email gelezen wordt of niet. Dan, als de email geopend is, moet de lezer geconfronteerd worden met pakkende kopregels. Die moeten de artikelen in de nieuwsbrief introduceren. Zijn pakkende kopregels er niet?  Dan is wederom de kans groot dat uw met zoveel moeite samengestelde emailnieuwsbrief nimmer gelezen gaat worden. En dat is zonde.

 

Dit bericht is geplaatst in autoresponders, emailmarketing met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.